نحوه استفاده از دستگاه حضور و غیاب

استفاده از دستگاه حضور و غیاب به عنوان یکی از عوامل کمک دهنده به افزایش بهره وری سازمانی در سال‌های اخیر از رشد چشم گیری برخوردار می‌باشد. در این مطلب راهنمای نصب دستگاه حضور و غیاب را برای شما شرح خواهیم داد. در حین خرید شما، بسته به نوع کاربری خود می‌توانید. یکی از نسخه‌های نرم افزاری ( تحت وب، تحت ویندوز یا موبایل) را خریداری کنید. نصب و راه اندازی دستگاه حضور و غیاب کار مشکلی نیست.و شما به می توانید دستگاه خود را راه اندازی کنید، پس با ما همراه باشید.

قبل از هر چیزی شما باید دستگاه حضور و غیاب خود را در محل مناسبی نصب کنید. به عنوان مثال در صورت استفاده از دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره، باید دستگاه در محلی نصب شود .که نور شدید یا تابش مستقیم آفتاب نباشد. و به طور کلی تغییرات نوری زیادی را شاهد نباشیم.

در ادامه قصد داریم توضیحاتی در رابطه با انتخاب بهترین محل برای نصب دستگاه حضور و غیاب و همچنین شیوه‌های مختلف استقرار دستگاه حضور و غیاب در محل مورد نظر ارائه دهیم. تا دید روشنی نسبت به پروسه نصب و راه اندازی دستگاه در محل کار خود داشته باشید. محل مناسب برای نصب بسته به نوع دستگاه می‌تواند متفاوت باشد. اما معمولا بهترین محل‌ها برای نصب در مسیرهایی می‌باشد. که تردد پرسنل به راحتی انجام می‌شود. و موجب هدر رفت وقت پرسنل برای ثبت تردد‌ها نمی‌شود. در کنار انتخاب محل مناسب موارد دیگری از جمله انتخاب نحوه تخلیه اطلاعات نیز می‌تواند. از عوامل موثر در انتخاب محل نصب باشد که در ادامه توضیح خواهیم داد.

بعد از آنکه شما براساس نیاز مجموعه خود اقدام به خرید دستگاه مورد نظر کردید. با مشاوره همکاران نصب و راه اندازی بهترین محل را برای نصب دستگاه خود انتخاب کنید. از گزینه های حائز اهمیت در نصب دستگاه، انتخاب محل مناسب برای نصب دستگاه می‌باشد.

بهترین مکان برای نصب حضور و غیاب تشخیص چهره

با توجه به مواردی که ذکر شد، می‌توان گفت که انتخاب محل مناسب نصب برای دستگاه‌های حضور و غیاب تشخیص چهره، نیاز به توجه بیشتری دارد. زیرا اگر دستگاه در محل نامناسبی نصب شود. که در طول روز با تغییرات شدید نور همراه باشد. روال ثبت تردد ها را مختل کرده و مدت زمان زیادی پرسنل در صف انتظاری برای احزار هویت منتظر خواهند بود. که با اصل مدیریت زمان با استفاده از دستگاه حضور و غیاب در تضاد می‌باشد.

 

بهترین مکان دستگاه حضور و غیاب اثر انگشت

در رابطه با دستگاه های کنترل تردد اثر انگشتی، تشخیص کف دست و کارتی با توجه به اینکه نور در احزار هویت تاثیری ندارد. مهمترین گزینه در انتخاب محل نصب، ورودی مناسب می‌باشد. که پرسنل بلافاصله در حین ورود و خروج ، احزار هویت شده و تردد آنها ثبت شود. توجه داشته باشید. که تعداد دستگاههای مورد استفاده حتما باید متناسب با تعداد پرسنل باشد. هر چند سرعت عملکرد دستگاه ‌های ساعت زنی بسیار بالا می‌باشد. اما تعداد بالا می‌تواند منجر به تشکیل صف‌های طولانی و در کل هدر رفت وقت زیادی شود.

نصب فیزیکی دستگاه بر روی دیوار

نصب دستگاه بر روی دیوار یکی از شیوه های رایج می‌باشد. که در این شیوه نصب نیز نیاز می‌باشد تا دستگاه در ارتفاع مناسبی قرار گیرد، زیرا نصب دستگاه در ارتقاع نامناسب می‌تواند منجر به اختلال در ثبت تردد ها شود. در جعبه دستگاه خریداری شده. معمولا یک عدد پایه نصب دیواری (فلزی – پلاستیکی) به همراه پیچ و رول پلاک مورد نیاز برای نصب ارائه می‌شود.

در حین نصب فیزیکی دستگاه باید به مواردی از جمله پریز برق برای منبع تغذیه و همچنین کابل های شبکه برای اتصال دستگاه کنترل تردد با سیستم کامپیوتری به منظور برقراری ارتباط با نرم افزار حضور و غیاب، نیز مد نظر گرفته شود.

استقرار دستگاه بر روی میز ( دستگاه حضور و غیاب رومیزی)

برخی از مدل های دستگاه کنترل تردد، قابلیت استفاده به صورت رومیزی را دارد که این مدل از دستگاه‌ها به منظور حضور و غیاب و کنترل تردد کارکنان در مجموعه های کوچک طراحی و تولید شده است. معمولا این دستگاه بر روی میز نگهبان یا کانتر ورودی ساختمان قرار می‌گیرد. و از مهم ترین شاخصه های این نوع از دستگاه ها می‌تواند به بیس کوچک و جمع و جور آنها اشاره کرد.

در این حالت می‌توان نرم افزار حضور و غیاب را بر روی سیستم نزدیک دستگاه نصب کرده تا اتصال بین دستگاه و سیستم کامپیوتر به راحتی انجام شود. و حتی در صورت طول مسافت به راحتی می‌توان دستگاه را به محل مورد نظر منتقل کرده تا خروجی از دستگاه و ارتباط با نرم افزار حضور و غیاب انجام شود.

دستگاه حضور و غیاب سیار( قابل حمل Portable) نحوه استفاده از دستگاه حضور و غیاب

در برخی از مشاغل امکان ایجاد متمرکز برای استقرار دستگاه به منظور مدیریت و ثبت تردد پرسنل وجود ندارد. در چنین مواردی استفاده از دستگاه حضور و غیاب پرتابل توصیه می‌شود. که این امکان را فراهم می‌آورد تا براحتی دستگاه به نقاط مختلف اداره یا سازمان منتقل شود و ثبت ترددها انجام شود.

یکی از مهمترین ویژگی های دستگاه حضور و غیاب سیار، بهرمندی از باتری داخلی قوی می باشد. در واقع این نوع از دستگاه ها با توجه به نحوه استفاده نیاز به منبع تغذیه بدون سیم و با قدرت دارند. تا در طول ثبت تردد با مشکل مواجه نشوند. ذکر این نکته خالی از لطف نمی باشد. که به طور معول حافظه داخلی این نوع از دستگاه ها برای ثبت رکورد های تردد محدود می باشد. و نیاز می باشد در بازه های زمانی کوتاه مدت تخلیه شود.

بنابراین بهتر است بعد از هر بازه ثبت تردد روزانه، تردد های ثبت شده.در دستگاه به کمک یک فلش یا اتصال شبکه ای تخلیه شود. هر چند برخی از این دستگاهها دارای قابلیت اتصال به صورت WIFI برای تخلیه اطلاعات را داشته که از روال تخلیه دستگاه را سهولت می بخشد.

نصب بر روی استند نحوه استفاده از دستگاه حضور و غیاب

در ورودی بسیاری از سازمان ها و ادارات امکان نصب دستگاه به صورت دیواری و رومیزی نمی باشد. و به همین دلیل پشنهاد می شود دستگاه حضور و غیاب بر روی یک پایه یا همان استند نصب شود. در این حالت باید به این نکته توجه شود. که استند در محل و ارتفاع مناسبی در نظر گرفته شود و دستگاه به صورت محکم بر روی استند نصب شود. تا در اثر استفاده دچار لغزش نشود. معمولا این روش برای محل هایی مورد استفاده قرار می گیرد. که از گیت های کنترل ورود و خروج برای مدیریت تردد ها استفاده می شود. و به این منظور دستگاه بر روی گیت قرار می گیرد.

در نهایت نتیجه گیری می کنیم. در بیشتر ساختمان ها بهترین لوکیشن برای نصب دستگاه حضور و غیاب، دیوار می باشد. و در واقع پیش فرض ذهنی افراد در حین خرید نیز همین مورد می باشد. اما همانطور که مشاهده نمودید این لوکیشن بسته به نیاز مجموعه و نوع دستگاه می تواند کاملا متفاوت باشد.

بدیهی می باشد که نحوه نصب دستگاه بر روی دیوار، به دلیل نحوه نصب از ایمن ترین روش ها می باشد. هر چند برای این نوع نصب نیاز به استفاده از ابزار و نیروی متخصص می باشد. اما شما می توانید بهترین روش را با توجه نیاز مجموعه خود انتخاب کنید و در نحوه نصب دقت کافی را داشته باشید.